самоосвіта



Формування пошуково-дослідницької діяльності молодших школярів

 
 « Дитина потребує постійної діяльності,
     а втомлюється не діяльністю,
               а її одноманітністю» 
                                                        К. Д. Ушинський
Обґрунтування вибору теми досвіду. Актуальність дослідження педагогічних умов формування пошуково-дослідницької діяльності у молодших школярів полягає в тому, що людство нині перебуває на стадії переходу від індустріального виробництва до дослідницько-інформаційних технологій, що істотно змінює роль особистості, знань, інтелекту. З урахуванням цього, до змісту середньої освіти включаються нові предмети, розширюється коло наукових знань, яке має засвоїти дитина. Найсприятливішим періодом для активізації творчості, фантазії та уяви, пізнавальної спроможності і формування та розвитку пошуково-дослідницьких здібностей є молодший шкільний вік. На момент вступу до школи дитина є носієм власного пізнавального досвіду. І основна функція школи полягає не в нівелюванні, загальмовуванні досвіду дитини як несуттєвого, а навпаки, в максимальному його виявленні, використанні, збагаченні.


Актуальність досвіду. Чому  мене зацікавила саме ця тема?
  •       Тільки займаючись пошуково-дослідницькою діяльністю, діти навчаться розуміти та засвоювати нові знання, бути відвертими і здатними виражати особисті думки, формувати інтереси та усвідомлювати можливості.
  •       Одна із проблем, яка хвилює вчителів  - це зниження у більшості дітей інтересу до отримання нових знань в межах шкільної програми, відсутність мотивації до навчання. Для початкової школи ця проблема особливо актуальна, так як 6 – 10 річна дитина ще не здатна усвідомити необхідність отримання знань. І скільки б йому не говорили, що його сьогоднішні здобутки це стартовий майданчик для його майбутнього, дитина сприймає це як чергове повчання. Ця ситуація ускладнюється рік від року і потребує від педагогів перегляду існуючих технологій навчання.
  •       Крім того в ході пошуково-дослідницької діяльності набувають розвитку оціночні, комунікативні, естетичні вміння та навички.
  • Як було раніше сказано, не новою, але потрібною  в навчанні є технологія, в основі якої - пошуково-дослідницька діяльність.
  В дослідженнях багатьох педагогів та психологів доведено,що оригінальність мислення, творчість школярів виявляються в найбільш  повному обсязі та успішно розвиваються  у різноманітній навчальній діяльності дослідницького напрямку. 

Теоретичне обґрунтування досвіду. Як свідчать  дослідження німецьких вчених, людина запам’ятовує тільки 10% того, що читає, 20 % того, що чує, 30 % того, що бачить, 50 – 70 % запам’ятовується за участі в дискусіях, 80 % - завдяки самостійному знаходженню та формулюванню проблем. Лише тоді, коли учень безпосередньо бере участь в реальній діяльності, в самостійному ставленні проблем, в опрацьовуванні та прийнятті рішення, формуванні висновків та прогнозів, він запам’ятовує та усвідомлює матеріал на 90 %. Близькі до приведених показників були отриманні також американськими та російськими вченими.
  Проблеми  формування інтелектуальних та дослідницько-пошукових здібностей досліджені у працях Н.М. Бібік, В.І.Бондаря, С.У.Гончаренка, В.В. Давидова, А.В.Занкова, Я.А.Коменського, Г.С.Костюка, В.Ф.Паламарчук, О.Я.Савченко, В.О.Сухомлинського, К.Д.Ушинського та інших видатних педагогів. В.О.Сухомлинський висуває низку ідей стосовно творчої педагогічної діяльності. Зокрема, він вважає, що:
  •       творча особистість учителя може і повинна виховати творця;
  •       педагогічна праця неможлива без елемента дослідження;
  •      вивчення й аналіз фактів дають змогу вчителеві бачити у звичайному нове;
  •       об'єкт праці вчителя — дитина, яка повсякчас змінюється;
  •      педагогічна культура вчителя — це творча педагогіка повсякденної праці;
  •       вчитель має здійснювати керівництво мислительними процесами на уроці, яке планувалося ще в ході підготовки до нього.
Як стверджує В.І.Бондар, навчання має будуватися на ідеях його розвивальних функцій. Розвиток дитини, її пам'ять, мислення, здібності, воля та інші психічні процеси залежить від того, якою є дидактична мета уроку, які дібрано навчальні завдання та методи навчання, що забезпечують активність, самостійність та творчий пошук учня в навчальному процесі.
Ідея, про можливість побудови системи навчання, що має спиратися не просто на випадкові інтелектуальні здібності, а формувати їх, була також висунута ще в тридцяті роки XX ст. видатним психологом Л.С.Виготським.
Вчений спростовував натуралістичні уявлення про процеси дитячого розвитку. Відомий "принцип доступності", вважав вчений, призводить до того, що "навчання тягнеться у хвості розвитку".
 Л.С. Виготський вважав, що насправді психічний розвиток визначається конкретно-історичними умовами життя людей. Перші спроби, експериментально підтвердити ідеї Л.С.Виготського, відбулися ще до 1940 року у Харкові, групою його учнів-психологів: А.Н.Леонтьєвим,
 П. Я. Гальперіним. А повномасштабні наукові дослідження взаємозв'язку процесів навчання та виховання розпочалися в Харкові у шістдесятих роках. Очолив їх П.І.Зінченко, один із основоположників Харківської психологічної школи, їх активно підтримав відомий український психолог, директор Київського інституту психології Г.С.Костюк.
Завдяки багаторічним психолого-педагогічним дослідженням, до початку дев'яностих років виникли контури нової системи початкової освіти, яка змістом та методами принципово відрізняється від традиційної школи. Це дає змогу усунути концентричність у навчанні, забезпечити цілісність розвитку психіки та особистості дитини, формування в неї, вже на початкових етапах навчання, дослідницько-пошукових здібностей.
 
Хід діяльності.                       « Я чую – я забуваю,
                                                     я бачу – я запам’ятовую,
                                                        я роблю – я засвоюю»
                                                              китайська мудрість
Саме цьому сприяє пошуково-дослідницька діяльність – одна із прогресивних форм навчання в сучасній школі. Вивчаючи матеріали зазначеної теми, доходимо до висновку, що орієнтована методика в більшості на учнів середніх та старших класів, чиї предметні інтереси вже сформовані. Початкова школа все ж таки залишилась осторонь, але саме в ній повинен закладатися фундамент знань, умінь та навичок активної, творчої, самостійної діяльності учнів, прийомів аналізу, синтезу та оцінки результатів своєї діяльності, а пошуково-дослідницька робота – один із найважливіших шляхів у вирішенні даної проблеми.
Під пошуково-дослідницькою діяльністю школярів сьогодні розуміється така форма організації навчально-виховної роботи, яка пов’язана з розв’язанням  учнями творчого, дослідницького завдання із заздалегідь невідомим результатом в різноманітних галузях науки, мистецтва,  передбачаючи наявність основних етапів. Вивчаючи цю проблему, я визначила її мету та завдання.
Мета роботи – стимулювання розвитку інтелектуально-творчого потенціалу молодшого школяра через розвиток та удосконалення пошуково-дослідницьких здібностей та навичок дослідницької поведінки.
Завдання:
  •       Розширити знання та уявлення про навколишній світ, формувати уміння бачити систематичність його пізнання;
  •      Працювати з різноманітними джерелами інформації, здійснювати відбір найбільш значущого змісту із існуючого інформаційного масиву;
  •       Сформувати науково-дослідницькі навички;
  •      Реалізовувати особистісний творчий потенціал, самоствердження;
  •      Виховувати не знатока – виконавця, а Творця.
Етапи формування пошуково-дослідницької діяльності


В першому класі  доволі важко залучати дітей до пошукової діяльності, але можливо. Тому в першому півріччі я проводжу підготовчий етап, який включає: творчі роботи дітей ( малюнки – загадки,усні розповіді, в яких учні за допомогою вчителя поступово вчаться аналізувати, міркувати, виділяти головне). Так на уроці « Навчання грамоти», при вивченні теми « Звуки С, З. Позначення їх буквами С, З», пропоную дітям друковані  тексти. Завдання: відшукати та обвести всі букви «Зе», підкреслити – «еС». З’ясувати, яка буква зустрічається в тексті частіше. Такі завдання носять не тільки пошуково-дослідницький характер, але й розвивають увагу, сприяють засвоєнню букв.
Жваво та цікаво проходять уроки з курсу « Я і Україна». На цих уроках легко організовувати пошуково-дослідницьку діяльність. Мета цих уроків – навчити учнів робити відкриття, бути уважними спостерігачами. Більшість уроків я проводжу в формі екскурсій – дослідів. Вчу дітей спостерігати, порівнювати явища, факти, робити висновки, розвиваю інтерес. Тематика  екскурсій доволі проста: « Що у нас над головою і під ногами?», « Що росте на клумбі?», « Що спільного у різних рослин?». Тільки в ході обговорення можна почути судження кожної дитини, відчути її інтерес. Діти знаходять різні за формою та кольором листочки, вчаться їх порівнювати. Наприклад: знайдіть спільне та відмінне у листі тополі та бузку. Звертаю увагу дітей, вчу роздивлятися і знаходити образи різних тварин у хмарках, які пливуть по небу.
У 2-му та 3-му класах пошуково-дослідницька діяльність переважно носить практичний характер, набуття навичок накопичення, обґрунтування та оформлення робіт на запропоновані теми, спостережень,дослідів.
В 4-му класі діти вже самостійно обирають те, що їм цікаво. Обравши тему « Рослини та тварини в українській символиці», учениця 4 – В класу Камбурова Юлія, стала переможцем  Всеукраїнського конкурсу « Юний дослідник».
Однак, під час впровадження методів пошуково-дослідницької діяльності, виникали і труднощі. Зазначу, що на практиці не всі діти охоче захоплюються пошуковою діяльністю. Пов’язано це з тим, що потрібні волеві зусилля, навики саморегуляції та зацікавленість темою.
 


Тому слід пам’ятати, що пошуково-дослідницька діяльність ефективна тільки на добровільній основі, як і кожна творчість.
                           

                                      Література:
1.   Онишків З. В.О.Сухомлинський про індивідуалізацію навчально-виховного процесу в початкових класах//Початкова школа.-2008.-№6.-С.4-6
2.   Погорєлова Т.В. Розвиток творчих здібностей особистості засобами використання пізнавальних завдань//Початкове навчання і виховання. – 2010.-№11.-С.4-9
3.   Робота з обдарованими дітьми/М.О.Володарська, А.І.Настенко, О.М.Пілаєва, С.М.Полуніна, В.М.Сисоєва. – Х.: Вид.група «Основа», 2010. – (Б-ка журн. «Початкове навчання та виховання»; Вип.1(73)) – С.45
4.   Румянцева Н.Ю. Организация учебно-исследовательской деятельности младших школьников. - М: АРКТИ,2007.-80с.- С.8-10
5.   Савенков А.И. Содержание и организация исследовательского обучения школьников. – М: Сентябрь, 2003.-250с.-С.204
6.   Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві//Вибрані твори. В 5-ти т. – К: Рад. школа, 1977. – Т.2 – С.437 - 438


Комментариев нет:

Отправить комментарий